بازار خودروی ایران بار دیگر شاهد نوسانات شدید قیمتی بود. در اتفاقی کمسابقه، طی تنها دو هفته در آذر ماه ۱۴۰۴، قیمت خودروهای داخلی رشدی بین ۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان را تجربه کرد. این جهش ناگهانی، به ویژه در مدلهای پرطرفداری نظیر سورن پلاس، دنا پلاس و پژو ۲۰۷، نگرانیها را در مورد ثبات اقتصادی و قدرت خرید مصرفکنندگان تشدید کرده است. کارشناسان، افزایش نرخ ارز را عامل اصلی این تلاطم در بازار خودرو میدانند.
[Image Link: `
`]
جهش قیمتی خودروهای داخلی: کدام مدلها پیشتاز افزایش قیمت خودرو بودند؟
بررسیهای میدانی بازار خودرو نشان میدهد که دامنه افزایش قیمت خودرو در مدلهای مختلف، بسیار گسترده و قابل توجه بوده است. در میان محصولات ایرانخودرو، سورن پلاس XU7P با ۴۰ میلیون تومان افزایش، از ۸۸۰ به ۹۲۰ میلیون تومان رسید. اما بیشترین افزایش قیمت خودرو در این بازه زمانی کوتاه، به نسخه فول سورن پلاس تعلق دارد که با جهشی ۱۲۵ میلیون تومانی، از ۱ میلیارد و ۴۵ میلیون تومان در ۳۰ آبان به ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان در ۱۳ آذر اوج گرفت.
خودروهای خانواده دنا نیز از این موج افزایشی بینصیب نماندند. دنا پلاس ۵ دنده با ۵۰ میلیون تومان رشد، ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان و دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) با ۷۵ میلیون تومان افزایش قیمت خودرو، به ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان معامله شدند. پژو ۲۰۷ نیز در صدر مدلهای پرفروش با افزایشهای چشمگیر قرار گرفت:
پژو ۲۰۷ موتور TU3: از ۹۲۰ به ۹۶۰ میلیون تومان (۴۰ میلیون تومان افزایش)
پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما: از ۱ میلیارد و ۱۲۰ به ۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان (۴۰ میلیون تومان افزایش)
پژو ۲۰۷ اتوماتیک: از ۱ میلیارد و ۲۹۵ به ۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان (۷۵ میلیون تومان افزایش)
حتی محصولات جدیدتر مانند ری را نیز با ۲۰ میلیون تومان رشد به ۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان رسید و شاهین اتوماتیک G با ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت خودرو، ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد. خودروهای اقتصادیتر نظیر ساینا اتوماتیک و ساینا S نیز به ترتیب ۸۶۰ و ۶۸۰ میلیون تومان ارزشگذاری شدند که نشان از فراگیری این موج افزایشی در تمامی سگمنتهای بازار خودرو دارد.
عوامل مؤثر بر افزایش قیمت خودرو در بازار ایران
تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار خودرو بر این باورند که عوامل متعددی دست به دست هم دادهاند تا شاهد چنین جهشهای ناگهانی در قیمت خودرو باشیم. در صدر این عوامل، نوسانات نرخ ارز قرار دارد. رشد دلار در کمتر از دو هفته، به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده واردات قطعات، مواد اولیه و حتی هزینههای تولید در داخل کشور تأثیر گذاشته و به تبع آن، افزایش قیمت خودرو را در پی داشته است.
علاوه بر نرخ ارز، موارد زیر نیز در این موج افزایشی نقش داشتهاند:
تورم عمومی و انتظارات تورمی: انتظارات فزاینده برای تداوم تورم در اقتصاد کلان، مردم را به سمت خرید داراییهای بادوام از جمله خودرو سوق میدهد و تقاضا را افزایش میدهد.
عدم تعادل پایدار بین عرضه و تقاضا: محدودیتهای تولید داخلی و موانع موجود بر سر راه واردات، همواره به کمبود عرضه در برابر تقاضا دامن زده است.
سوداگری و دلالبازی: در شرایط نااطمینانی اقتصادی، خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای مورد توجه دلالان قرار میگیرد که این امر میتواند حباب قیمتی ایجاد کند.
افزایش هزینههای تولید: بالا رفتن هزینههای مربوط به نیروی کار، انرژی، حمل و نقل و مالیات نیز به صورت مستقیم بر قیمت نهایی خودرو تأثیر میگذارد.
آینده بازار خودرو: چشمانداز افزایش قیمت و تأثیر بر مصرفکنندگان
کارشناسان اقتصادی با توجه به روند فعلی، پیشبینی میکنند که در صورت تداوم افزایش قیمت خودرو و صعودی ماندن نرخ ارز، ثبات به بازار خودرو به این زودیها باز نخواهد گشت. این وضعیت به طور مستقیم بر قدرت خرید مردم تأثیر میگذارد و خرید خودرو، که پیش از این نیز برای بسیاری دشوار بود، به مراتب چالشبرانگیزتر خواهد شد. عدم وجود یک برنامه جامع و پایدار برای کنترل نرخ ارز و همچنین ساماندهی بازار خودرو، میتواند به تکرار چنین جهشهای قیمتی منجر شود. دولت و نهادهای مربوطه نیازمند راهکارهای بلندمدت برای ایجاد تعادل در این بازار و حمایت از مصرفکنندگان هستند تا از تبعات اقتصادی و اجتماعی این نوسانات جلوگیری شود.
مطالب مرتبط
- بانک مرکزی با راهبردهای چندوجهی به جنگ نوسان ارز میرود و ثبات را به اقتصاد ایران بازمیگرداند
- سرمایهگذاران چینی، پیشگام جذب سرمایهگذاری خارجی در پروژههای توسعهای خراسان جنوبی شدند
- گرانی گوشت گوسفند؛ تشریح دلایل اصلی از خشکسالی تا جهش ۳ برابری قیمت جو
- رشد چشمگیر اعتبارات عمرانی خراسان شمالی، نویدبخش جهش توسعهای در استان است